Bibeln är en skatt, och den är sann

Att börja på Fossnes bibelskola är nog det bästa jag gjort i mitt liv. Detta bibelskoleåret är något som jag är evigt tacksam för.

Vi har fått så mycket god undervisning av duktiga lärare, och vi har lärt oss mycket. Men främst så har vi fått lära känna vår Frälsare bättre. Syftet med skolan är väl inte främst att vi ska bli förberedda för teologisk forskning, men att vi får ett personligt förhållande till Gud, att vi får leva det här livet med Jesus, bli frälsta och komma till himlen en dag. Och det kan vi, tack vare Guds stora nåd mot oss, att vi kan få ha Jesus som vår ställföreträdare på domens dag. Vi som sviker har en Frälsare med en öppen famn som vi kan få springa till. Han är trofast även när vi inte är det. Vi har en Gud som har en sådan stor kärlek och nåd mot oss att det inte riktigt går att förstå.

För tiden var inne, medan vi ännu var maktlösa, dog Kristus i de ogudaktigas ställe. Knappast vill någon dö ens för en rättfärdig, jo, kanske vågar någon dö för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare. När vi nu förklarats rättfärdiga genom hans blod, hur mycket mer ska vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen? (Rom 5:6-9)

Bibeln är en skatt, och den är sann.

Det är ett ord vi kan lita på. Där finner vi vägen till det eviga livet. Där uppenbarar den allsmäktige Guden sig själv för oss, så att vi kan få lära känna honom. Han ger oss svar. Det är en stor hjälp till alla dessa tusentals frågor man kan ställa sig själv här i livet. Bibeln är också en källa till frid och vila. Den ger oss en sann mening med livet. Men också ett hopp och en längtan till slutmålet, en tröst speciellt i livets svåra stunder.

Jag menar att den här tidens lidanden inte kan jämföras med den härlighet som ska uppenbaras och bli vår. (Rom 8:18)

Gud ger och han tar, men om vi känner hans karaktär så vet vi att allt ligger i goda händer.

Detta året välsignade Gud oss med en god kristen gemenskap här på Fossnes. Vi har fått samlas kring sång, gemenskap, samtal och lek. Vi fick också möjligheten att åka på en oförglömlig resa till Israel, där vi blev guidade och såg bibliska platser. Det var lite som att se Bibeln komma till liv framför våra ögon.

Under året har vi också fått gott om tid till att bli stilla inför Guds ord. Året på bibelskolan blev för mig som en paus från vår stressiga och oroliga värld, för att återhämtas och helt lägga fokuset på det allra viktigaste. Att få göra det var värt varje krona, det är den bästa investeringen man kan göra, och något som vi behöver fortsätta investera i. Vi behöver ständigt höra och hålla fast vid ordet: för människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.

Josefina Grunnan